منتديات تو زوو متخصصون في عالم الحيوان وتربية المخلوقات الجميلة ويضم منتدانا أكبر وأروع تجمع لهواة تربية الحيوانات والطيور والأسماك والأحياء المائية والزواحف والبرمائيات ولمتابعي تحركات الحشرات والمفصليات ولمحبي الزراعة والعناية بالنباتات كما نوفر لكم من خلال سوق تو زوو الالكتروني الكبير عرض سلعكم بالمجان وبعد ذلك كله تستريحون في استراحة الهواة متمنين لكم طيب الاقامة لدينا

تابعنا على تويتر تابعونا على فيسبوك العضو المميز
تحميل تطبيق توزوو على Ios تحميل تطبيق توزوو على Android

اشترك في نشرتنا البريدية ليصلك كل جديد

العودة   منتديات تو زوو > :::: منتدى هواة الطيور :::: > قسم هواة طيور البادجي > سؤال و جواب لقسم هواة طيور البادجي

رد

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع طرق مشاهدة الموضوع
قديم 03-06-2013, 11:44 PM   #1
WORLD OF ANIMAL
محترف جدا

الصورة الرمزية WORLD OF ANIMAL

69 استفسار بخصوص التدريب

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

طبعا انا اعرف انى اتاخرت على الزوج اللى عندى فى التدريب ولكن انشغلت بالمدارس
حاليا عمر الزوج عندى من 5 الى 6 شهور لسه توهم صغيرين شوى
واريد اروضهم لانى صراحة انا لما اشترتهم كان فى نيتى انى اروضهم

اللى انا توصلت له معاهم انهم ياكلون من على ايدى داخل القفص ويطلعون عليها وهم ياكلون ويندمجون بالاكل وما يخافون لكن الانثى احيانا وهى تاكل تعض عضه بسيطه فى الصوابع

اريد اروضهم واطلعهم من القفص ويتعلمون يمشون فى البيت ويرجعون للقفص ويطلعون على اليد كدة يعنى انا صراحة محاولتش اطلعهم من القفص لانى متاكد انى لو طلعتهم راح يطيروا وخلاص وممكن يتخبطون بمروحة ولا باى شى وطبعا راح يموتون او ما بعرف ادخلهم تانى القفص

انا اريد منكم طريقة استطيع بيها انى ادربهم يقفون على اليد بدون اكل داخل القفص والخطوات اللى بعدها عشان اطلعهم من القفص ويتروضوا ويصبحوا مروضين مية بالمية

وهل ممكن استخدمه العسل فى صابعى واخلهم يعضون ومع طعم العسل يعنى يتروضوا مثل الكروان "االكوكتيل" ؟؟؟؟

واى طريقة للتدريب تعرفونها او استخدمتوها للتدريب ياريت تفيدونى بيها

والسلام مسك الختام
قديم 04-06-2013, 02:25 AM   #2
لمســة خيـــال
مساعد المشرف العام

الصورة الرمزية لمســة خيـــال

رد: استفسار بخصوص التدريب

وعليكم السلام ورحمة الله
الافضل في التدريب ان يكون الطائر صغير في العمر بعمر شهر او اثنين
ولكن ليس هناك مستحيل مع الاصرار والاستمراروالصبر
من كلامك يوجد ثقه بينك وبين الطيور وهذا جيد
تقدر تضع القليل من العسل الممزوج مع ماء لاننا لانريد ان يصاب الطيور باالسمنه لاننا سوف نكرر العمليه اكثر من مره في اليوم وتضع على اصبعك وترش عليه حبوب وبعد ان يتعود عليه الطيور،دخل اصبعك بدون اكل وضع الاصبع تحت صدر الطائر بهدواء لكي يقف عليها والافضل تشيل المجاثم حتى يقف على اصبعك وكذلك تدخل طرف عصاء او مجثم داخل القفص حتى يتعود يقف عليه والطرف الخر تمسك به
وبعد مايتعود الطيور على ايدك والعصى
عودهم على غرفة التدريب بان تضع القفص في غرفه امنه واغلق جميع النوافذ والستائر والاجهزه الكهربائيه والمراوح ولايوجد بها مرايا ولاازعاج حتى لايرتبك الطائر ويخاف وقد يصدم الجدارولما يتعودون على الغرفه ابعد القفص وابدى التدريب بجعل الطيور تقف على العصا وعلى اصبعك
وكتفك وقدم المكافئه اذا اتقن الطائر اي تدريب باالاكل الذي يحبه او لعبه وحك على راسه وداعبه ونكلم معه بصوت هادي وشجعه ومع الاستمرار والصبر سوفى يتقن كل شيء تعلمه
والافضل ان تقص الجناحين حتى تضمن سلامة الطائر ولكن بطريق احترافيه حتى تضمن نمو الريش من جديد وانا صراحه لاافضل قص الجناحين ولكن سلامة الطيور تاتي في المقام الاول

هذا رابط للتدريب
http://www.2zoo.com/vb/showthread.php?t=77176
مـــــوفـــــــــــق

لمســة خيـــال غير متصل   رد مع اقتباس
قديم 04-06-2013, 06:29 AM   #3
WORLD OF ANIMAL
محترف جدا

تسلمين اخت ام عيسى ما قصرتى
وكلامك على راسى من فوق وموضوع الاخ عماد ايضا

ولكن انا لا احب قص اجنحه الطائر نهائيا فبعد اذنك استبعدى هذة النقطة من الكلام نهائيا

انا اللى قصدى انه اخلى الطائر يحبنى جدا جوا القفص وياكل من يدى مثلا خيار او تفاح او ... يعنى انا كل مرة ااكلهم الحبوب العادية حقهم من ايدى ومثل ما قلت يطلعون علطول على يدى بدون تردد لكن اذا تحركت فجئة يخافون ويهربون وبعد شوى يرجعون لايدى

ولكن انا اريد اضمن اول شئ انهم واخدين على ايدى ويطلعون بدون اكل داخل القفص ومن ثم اروح بهم على غرفة مغلقة وامنه مثل ما قلتى وافتح القفص واضع يدى على حافة القفص طبعا راح يجون على ايدى ياكلون او يجون عليها بدون اكل وبكدة يطلعون من القفص بدون فزع وهرب ويقفزون يمين وشمال وينخبطون فى كل جدار
يعنى فهمتى قصدى ؟؟ ابى اطمن الاول انهم ما يخافون منى داخل القفص عشان خارج القفص اعرف ادخلهم تانى بدون تعب وبعدين راح يتعودوا لوحدهم مع كثرة الخروج انهم يخرجون ويدخلون

فانا ابى الطريقة لتعزيز الثقة جدا جدا جدا بينى وبينهم داخل القفص
وللاسف هم ما واضح عليهم انه فى طعام مفضل يعنى هم ياكلون الحبوب والخيار والتفاح واحيانا شرائح من البيض المسلوق والجرجير والبرسيم ولكن ينجذبون للون الاخضر اكثر ولكن ما يقربون منه اذا انا ماسكه بيدى
قديم 04-06-2013, 04:35 PM   #4
لمســة خيـــال
مساعد المشرف العام

اخي الكريم
طيب اخي ليش ماتشتري طائر صغير وتدربه على
كيفك وتقدر تتحكم فيها اقتراح ؟؟
نرجع لطيورك ؟؟؟
الموضوع التدريب يبغى صبر يعني مش اسبوع ولاثنين يمكن
ياخذ شهور حتى تتعود عليك وماتخاف منك ،اهم شيء الاستمرار
والتكرار داخل القفص حتى تتاكد 100%انهم ماياخفون منك
بعدين ابتدي في مرحلة التدريب في الغرفه
وحتى الغرفه مش من اول يوم تطلعهم انا قلت خلهم يتعودو عليها في الاول
ضع القفص في الغرفه كل يوم وبعديت افتحوه من فوق واتركه وهكذا
مراحل كل مرحله عطها وقت ولاتستعجل
واهم حاجه الهدواء في الغرفه ولايدخل عليك احد فجائه اوصوت عالي يفزع
الطيور ولانظم ردت فعلهاوبعد فتره من الزمن سوفى يتعودون على غرفة التدريب
وابتدي درب
بخصوص المحفزات وما تحب الطيور قبل التدريب جوعها بس مش كثير وبعدين قدم بيدك
الخضار والاشياء التي تحبها الطيور واصبر وانت مادد ايدك ولاتحركها فجائه وبسرعه
وان شاء الله باقي الاعضاء يفيدونك بتجاربهم
مــوفــق

قديم 04-06-2013, 04:59 PM   #5
WORLD OF ANIMAL
محترف جدا

تسلمين على المتابعة
وبخصوص شراء فرخ صغير للاسف عندنا ما ينباع فروخ صغيرة يعنى اقل شى يتباع 3 شهور
وانا لما بدئت اشترى اشتريت الذكر كان شهرين ونص ووضعته لوحده وما كان فى نيتى انى اجيب انثى ولكن وجدته خامل وما يتحرك وقلت كدة راح يموت من الوحده فاضطريت انى اجيب له انثى مثله فى العمر واهم حاليا يلعبون مع بعض
واذا كان على الصبر لا تقلقى هذا اكثر شى عندى
وان شاء الله كل يوم ما راح اتركهم الا اذا اكلوا من ايدى داخل القفص لين يتعودوا عليها تماماااااااا
وتسلمين وبارك الله فيكى
ومنتظر طرق التدريب اللى استخدمها باقى الاعضاء اذا موجودين
قديم 04-06-2013, 05:15 PM   #6
لمســة خيـــال
مساعد المشرف العام

العفووو اخي الفاضل
ان شاء الله موفق بكل خير

قديم 06-06-2013, 12:28 AM   #7
WORLD OF ANIMAL
محترف جدا

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

من شوى كنت رايح اغير الاكل عند العصافير والماية واخذت علبه الاكل وسقاية الماية
ورحت نظفتهم وطبعا الاكل كان خلص لكن كان لسه خلصان من شوى يعنى مو جعانين
ولما رجعت ومليت العلبه اكل والسقاية ماية وقربت من القفص وانا فى ايدى السقاية فقط والعلبه كانت بعيد وجدت الذكر وقف على باب القفص وهذة اول مرة يعملها فجيت شوية اكل ودخلت يدى فجئة قفز على ايدى واخذ يعضعض فى الاصابع وهذة اول مرة يعضعض فى صوابعى ولكن عضعضه خفيفة ونزل وسط ايدى وكان بياكل وجات الانثى من على المجثم ضربته ووقعته ومسكته صابعى ونزلت تعضعض فيه بطريقة فظيعه كنت شوى ورايح ادخل ايدى الثانية اضربها عشان تتركنى ههههههه
وبعدين اخذت تاكل وجه الذكر وطلع على ايدى تانى واخذ ياكل وهى الانثى كمان صراحة مو قادر اوصف فرحتى بان الذكر ينتظرنى بهالشكل معناه انه خلاص اخد عليا مو هيك ؟؟؟

والحين لما نزلت اكتب ارى الذكر ينظر الى مثل ما تقولوا بينادى على عشان اروح اوكله ههههه
انت شو رايكم فى هالموضوع بكدة الزوج اتروض معاى شوى ؟؟
وشو رايكم اكرر هالشى كثير الاول وبعد كدة احاول اطلعهم من القفص واخلهم ياخدوا على الطيران ولا ابدء انى اطلعهم من القفص ويطيروا فى غرفة مغلقة ؟؟
للعلم انا خايف لما اطلعهم يجروا ويطيروا وخلاص ويحاولوا يهربوا وطبعا هيتاذوا لما ينخبطوا فى جدار ولا شى
قديم 06-06-2013, 03:08 AM   #8
لمســة خيـــال
مساعد المشرف العام

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
ماشاء الله ،شيء جميل ومفرح
اقتباس:
جوعها بس مش كثير
الصبر اخوي
حتى تكسب ثقتهم اكثر
لانك لو بدات التدريب الان يمكن يتخبطون في الغرفه
وانت تحاول تمسكهم فا يتحول حبهم لك الى كره وخوف وتخسر كل شيء
استمر بكسب الثقه ولاتنسى انك تعودهم على مكان التدريب باالتدريج
عشان نظمن مايكون فيه مشاكل او حوادث
موفق ان شاء الله

قديم 06-06-2013, 05:49 AM   #9
WORLD OF ANIMAL
محترف جدا

طيب تمام انا بعد ما كتبت الموضوع رحت اخذت شوية اكل وطلعت تانى ليهم فوق ودخلت ايدى وبرضوا جاء الذكر واكل وجات الانثى واكلت بس لاحظت بعد ما الانثى اكلت شوى ضربت الذكر نزلته ومسكت فى صوابع ايدى وتعض جاااااامد وفى كل حته فى ايدى تعض كانت بترمى الاكل من على ايدى وتقعد تعض فى ايدى وعشان كان ربع ايدى برا القفص راحت مسكت باب القفص ورفعته لفوق شوى وكنت هتحاول توصل لايدى برا القفص
طيب هى ليه بتعمل كدة ؟؟ معقول هى كل ده بتتعرف على ايدى دانا اخذت منها عض يعنى يكفينى انى اقتلها ههههه مع ان الذكر عادى ياكل وهو مطمئن وما يعض ايدى غير لما يجى يطلع عليها يعنى بيمسك فى ايدى بفمه ما بتكون عضه انما هى لا تبى تاكل يدى ههههه
قديم 09-06-2013, 06:26 AM   #10
WORLD OF ANIMAL
محترف جدا

مرحبتين اثنين كبار
مع يوم جديد ومحاولة جديدة
من شوى دخلت يدى عند الزوج قلت اجرب اشوف شو يعملوا للعلم امامهم صحن الاكل ومليان وهم مو جوعانين ابدا وانا ايدى ما فيها اكل من الاساس
ودخلت يدى ووضعته على المجثم فى النصف وكانت الانثى واقفة عليه وعلى المجثم الاخر يقف الذكر
قربت صابعى من الانثى قلت اشوف طبعا ما خافت نهائيا بالعكس وضعت رجل من رجليها على صابعى وقامت تعض فى صابعى بقوة انا تركتها نهائيا اندمجت فى العض وانا ما راضى حتى احرك يدى بعدين حركت صباعى شوية من بطنها راحت طلعت برجليها الاثنين على صابعى وبرضوا بتعض فضلت شوى على صابعى وبعدين نزلت
تانى على المجثم وماسكه صابعى برجلها وبتعض فيه
فانا رفعت صابعى الثانى على نفس المجثم بحيث انى اريح ايدى راح الذكر جه وقرب من صابعى طبعا يقرب 1سم ويروح يبعد تانى خايف من يدى مع انها ثابته لحين ما قرب واخذ يعض ولكن ليس بقوة هو يستكشف وبعدين جات الانثى ضربته واخذت الصابعين ليها ههههه
خليت يدى عندهم لمدة حوالى 5 دقايق وبعدين ايدى وجعتنى وشلتها وان شاء الله هكررها معاهم كتير وهيكون فيها اكل هم بيحبوه
لحد اللى انا وصلتله تمام ولا ايه ؟؟؟

Bookmarks

Tags
البحرية, استفسار, بخصوص