منتديات تو زوو متخصصون في عالم الحيوان وتربية المخلوقات الجميلة ويضم منتدانا أكبر وأروع تجمع لهواة تربية الحيوانات والطيور والأسماك والأحياء المائية والزواحف والبرمائيات ولمتابعي تحركات الحشرات والمفصليات ولمحبي الزراعة والعناية بالنباتات كما نوفر لكم من خلال سوق تو زوو الالكتروني الكبير عرض سلعكم بالمجان وبعد ذلك كله تستريحون في استراحة الهواة متمنين لكم طيب الاقامة لدينا

تابعنا على تويتر تابعونا على فيسبوك العضو المميز
تحميل تطبيق توزوو على Ios تحميل تطبيق توزوو على Android

اشترك في نشرتنا البريدية ليصلك كل جديد

العودة   منتديات تو زوو > :::: منتدى هواة الحيوانات :::: > قسم هواة القطط > سؤال و جواب لقسم هواة القطط

موضوع مغلق

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع طرق مشاهدة الموضوع
قديم 07-07-2012, 12:45 PM   #1
SuPeRNaTuRaL
هاوي جديد

69 استفسارات

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
كان عندي شوية استفسارات من فضلكم انا قطي عامله صندوق رمله للحمام المشكلة انه عفوا بيتبول فيه فقط لكن الاخري بيعملها خارجه مش عارف ليه مع انه و الله الصندوق نظيف علي طول و مافيهوش ادني رائحة .
ثاني شئ انه انا بسمع ان القطط الذكور لما تريد الزواج بتتبول في انحاء المكان و ليس في مكانها المعتاد علشان يعني تسيب رائحة و ما الي ذلك و سالت و احد الاخوة رد علي و قالي انه لو في انثي حيتزوجها بدون ما يعمل هذا الشي و ربنا يباركله بس انا صديقي عنده 2 قطط ذكر مع بعض و عمرهم 5 سنين عمرهم ما عملوا هذا في حياتهم حتي لما كانوا يريدوا الزواج فما هو المقياس؟.
SuPeRNaTuRaL غير متصل  
قديم 07-07-2012, 11:16 PM   #2
SuPeRNaTuRaL
هاوي جديد

رد: استفسارات

ارجوكم يا جماعة ليه مفيش رد
SuPeRNaTuRaL غير متصل  
قديم 08-07-2012, 12:55 AM   #3
SuPeRNaTuRaL
هاوي جديد

يا جماعة حرام عليكم حد يرد انا حالتي النفسية زي الزفت مش علشان التنظيف علشان انازعلان علي القط نفسه هو بيحبني اوووووي وانا كمان برغم انه لسه جايبه من اسبوع و هو كان بيخرج كل شئ في الصندوق و هو زي ما قلت نظيف اعمل ايه و المصيبة انه عفوا الوسخ لازق في ذيله و رجله وانا بصراحة قرفان اوي و صعبان علي لدرجة اني نزلت دموع من حسرتي و الله حالتي تصعب علي الكافر و لو حد في البيت عرف انه بيعمل كدا حيمشوه و انا كان حلمي اني يبقي عندي قط ارجوكم ساعدوني
SuPeRNaTuRaL غير متصل  
قديم 08-07-2012, 01:01 AM   #4
قاسم يمام
هاوي جديد

مرحبااخي ان شالله بقدراساعدك لاني عنده اشوية خبره بمجال القطط بس اناالصراحه مش فاهم عليك كويس بس انت جاوبي علي اسائلتي عشان اساعدك ممكن

قططي غارفلد
قاسم يمام غير متصل  
قديم 08-07-2012, 01:07 AM   #5
قاسم يمام
هاوي جديد

كم قط عندك في البيت

شو نوع الرماله

كيف الحاله الصحيه لاقطك

وكم اله موجود عندك لانه في قطط بدها وقت عشان تتعود

قططي غارفلد
قاسم يمام غير متصل  
قديم 08-07-2012, 01:36 AM   #6
Octopus
عضوية فخرية
عضو ماسي

الصورة الرمزية Octopus

بالنسبة لتبول غالبا ما يكون للطلب التزواج و احيانا للتحديد المنطقة كرسلة للقطط الاخرى

و على فكرة مشكلة التبول لا تنتهي سوى فقط انك تجيب قطة انثى للبيت

وياليت عمر قطك

وحاول انت ان تنظفه عن طريق الترويش

و بالنسبة ل سوالك لماذا لا يوجد له رد ف اقولك اصبر لان الناس بعدهم مسافرين و بعضهم يشتغلون و كل لهم ظروفهم
قديم 08-07-2012, 02:28 PM   #7
SuPeRNaTuRaL
هاوي جديد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة قاسم يمام مشاهدة المشاركة
كم قط عندك في البيت

شو نوع الرماله

كيف الحاله الصحيه لاقطك

وكم اله موجود عندك لانه في قطط بدها وقت عشان تتعود
هو قط واحد فقط عنده 3 شهور اشتريته من اسبوع و استخدم رملة عادية و هو كان بيستخدمها علي طول مش عارف ايه الللي حصل له و صحته الحمدلله تماما و بدا يبقي مليان او يتخن عن ما اشتريته و نشيط اوي و لو فضلت معاه ساعتين بلعب مفيش مشكلة عنده و ماشاء الله دايما منتبه يعني مش كسلان او مريض يبقي ايه المشكلة
SuPeRNaTuRaL غير متصل  
قديم 08-07-2012, 04:08 PM   #8
SuPeRNaTuRaL
هاوي جديد

يعني يرفض استخدام صندوق الرمل علي الرغم من انه نظيف و الله و الرملة نظيفة و القط في الاساس اول ما اشتريته راح لوحده عمل الحمام فيه
SuPeRNaTuRaL غير متصل  
قديم 08-07-2012, 08:07 PM   #9
SuPeRNaTuRaL
هاوي جديد

متشكر اوي علي الردود و المساعدة انا خلاص حرجعه للراجل او ابيعه مع اني و الله بتقطع و انا ببلغ اهلي في البيت بكده و هما كمان زعلانين بس اعمل ايه
SuPeRNaTuRaL غير متصل  
موضوع مغلق

Bookmarks

Tags
استفسارات