منتديات تو زوو متخصصون في عالم الحيوان وتربية المخلوقات الجميلة ويضم منتدانا أكبر وأروع تجمع لهواة تربية الحيوانات والطيور والأسماك والأحياء المائية والزواحف والبرمائيات ولمتابعي تحركات الحشرات والمفصليات ولمحبي الزراعة والعناية بالنباتات كما نوفر لكم من خلال سوق تو زوو الالكتروني الكبير عرض سلعكم بالمجان وبعد ذلك كله تستريحون في استراحة الهواة متمنين لكم طيب الاقامة لدينا

تابعنا على تويتر تابعونا على فيسبوك العضو المميز
تحميل تطبيق توزوو على Ios تحميل تطبيق توزوو على Android

اشترك في نشرتنا البريدية ليصلك كل جديد

العودة   منتديات تو زوو > :::: منتدى هواة الطيور :::: > قسم هواة طيور البادجي

موضوع مغلق

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع طرق مشاهدة الموضوع
قديم 02-10-2011, 09:18 PM   #1
lhmansour
هاوي جديد

44 تجربة مريرة لم تنتهى ومتوقع أنهيار الحوض فى اى لحظة ... أغيثونى

السادة المشرفين واعضاء المنتدى الكرام ..أغيثونى حرصآ على أرواح السمك

هذه هى أول مشاركة لى فى المنتدى فأعذرونى إن لم اجيد عرض الموضوع .. بداية وبدون أى مجاملة يجب شكر القائمين على هذا المنتدى الرائع لما يحتوية من معلومات ثرية وهامة ..

انا هاوى جديد لتربية الأسماك أعشقها منذ زمن وكانت لى تجربة سابقة منذ عدة سنوات وفشلت ولما زاد الضغط النفسى على اليومين دول قررت أحاول مرة أخرى ..

عندى حوض سمك 50X30X30 مفروش جرش ملون وبة فلتر (JAD) 300 لتر/ساعة وأثنين ماتور الأول ملحق بلعبة والثانى موصل بمسطرة 45 سم وزرعتين صناعى .

اما الأكل فأنا بشكلهم كل يوم حاجة مرة قشرومرة الحبوب الصغيرة المدورة ومرة علف وجبتلهم مرة دود .

أنا بدأت الحوض بالأتى : 1 بلاكستموامس كبيرة+ 1 بنجاسيوس كبيرة + 2 جرامى + 1فايتر + 2 بلاك مولى + 2 ترسة صغيرة

وفى نهاية الأسبوع الأول جبت : 5 تايجر + 5بلاتى + 1 ثعبان لا اعرف أسمة لكنة يشبة ثاعبين الأرض العادية وطولة حوالى 20 سم .

وكنت لما أجيب سمك جديد اضعه فى الحوض بالكيس حوالى 15 دقيقة ثم أصب الكيس بالمية بتاعتة فى الحوض .

وبعد يومين الصبح لقيت واحدو جرامى ميتة وأثنين بلاتى واخر النهار ماتت البنجاسيوس والجرامى الثانية ثم ألكات فيش وباقى البلاتى.. لم يكن تظهر اى اعراض على السمك الميت لايوجد تأكل زعانف او امراض ظاهرة وفى النهاية لقيت الفايتر عايشة بس متشرحة مفيهاش حتة سليمة وذيلها كلة بالكامل متاكل ومضروبة ومعضوضة من كل حتة .

مش عارف المشكلة مركبة هل مياة الحوض مش مضبوطة .. هل الترسا هى السبب .. هل الثعبان .. لا أعرف

المهم فضيت الحوض كلة وغليت الجرش ونظفت الحوض وجبت سمك جديد كل دة امبارح والنهاردة .. الصدمة بقى أن أحد اعز أصدقائى حب يكرمنى فجالى وجاب لى مجموعة سمك تملى الحوض لوحدة اللى هو أصلا مليان .. الوضع دلوقتى كالأتى :

1 بلاكستوماس كبيرة

7 تايجر بارب

2 بلاك مولى

4 جرامى دوارف

2 جرامى (Honey) كبار

3 كات فيش

4 بلاتى

2 نيون تترا

4 بلاك فانتوم تترا

1 سلفر شارك

1 سمكة الريشة ( بلاك جوست نايف )

1 سمكة البغبغان ( بدأت تظهر عليها أعراض النقط البيضاء )

وخارج الحوض 2 ترسا فى طبق بلاستيك لوحدهم

وجبت حضانة صغيرة فيها 2 مولى مصابين بالنقط البيضاء وحاطط معاهم الثعبان وواضح انهم خايفين منة واخدين ركن فى جنب الحضانة .

المشاكل التى تواجهنى الأن .. وهى أسئلتى :

1 - عدد السمك كبير جدآ على الحوض ( أسيب أية واستبعد اية )

2 - ما هو السمك اللى ممكن يعيش فى الحضانة أو فى بلورة زجاج من غير فلتر ( بماتور هواء فقط )

3 - اعمل اية مع البغبغان اللى جالة النقط البيضاء وانا سمعت انة غالى .

5 - الانواع دى كلها تأكل زى بعض ولا فية بعضهم لية أكل مخصوص .

4 - هل كل الأنواع دى متوافقة مع بعض

5- انا لاحظت أن البلاك مولى بينقر فى الجرامى كلة الصغير والكبير ( أفصلهم ولا أسيبهم )

6 - مش لاقى ملح خالى من اليود هل أحط ملح طعام عادى والكمية اد اية

7 - دواء اللانتى كلور المحل اللى باعهولى بيقولى حط 30 نقطة على الحوض كل يومين (هل هذا كثر ام قليل) وبعد كدة اعمل اية

مش عارف انا مش متفائل بالوضع عندى ومش عارف اعمل اية وصرفت كتير اوى وضميرى بيأنبنى على السمك اللى بيموت بسبب جهلى ...

أغيثونى فرج الله همكم .. ارجو أن اجد اجابات مستفيضة على كل الأسئلة اللى فاتت .
lhmansour غير متصل  
قديم 02-10-2011, 09:31 PM   #2
العقرب الامبراطوري
نجم قسم هواة الحشرات والمفصليات
عضو ماسي

الصورة الرمزية العقرب الامبراطوري

رد: تجربة مريرة لم تنتهى ومتوقع أنهيار الحوض فى اى لحظة ... أغيثونى

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة lhmansour مشاهدة المشاركة
السادة المشرفين واعضاء المنتدى الكرام ..أغيثونى حرصآ على أرواح السمك

هذه هى أول مشاركة لى فى المنتدى فأعذرونى إن لم اجيد عرض الموضوع .. بداية وبدون أى مجاملة يجب شكر القائمين على هذا المنتدى الرائع لما يحتوية من معلومات ثرية وهامة ..

انا هاوى جديد لتربية الأسماك أعشقها منذ زمن وكانت لى تجربة سابقة منذ عدة سنوات وفشلت ولما زاد الضغط النفسى على اليومين دول قررت أحاول مرة أخرى ..

عندى حوض سمك 50X30X30 مفروش جرش ملون وبة فلتر (JAD) 300 لتر/ساعة وأثنين ماتور الأول ملحق بلعبة والثانى موصل بمسطرة 45 سم وزرعتين صناعى .

و عليكم السلام و رحمة الله و بركاته المفروض تقرا المواضيع المثبتة قبل البدء بالهواية
الجرش الملون يحول الى جرش طبيعي و الفلتر قوي جداً على الاسماك

اما الأكل فأنا بشكلهم كل يوم حاجة مرة قشرومرة الحبوب الصغيرة المدورة ومرة علف وجبتلهم مرة دود .

أنا بدأت الحوض بالأتى : 1 بلاكستموامس كبيرة+ 1 بنجاسيوس كبيرة + 2 جرامى + 1فايتر + 2 بلاك مولى + 2 ترسة صغيرة

وفى نهاية الأسبوع الأول جبت : 5 تايجر + 5بلاتى + 1 ثعبان لا اعرف أسمة لكنة يشبة ثاعبين الأرض العادية وطولة حوالى 20 سم .

وكنت لما أجيب سمك جديد اضعه فى الحوض بالكيس حوالى 15 دقيقة ثم أصب الكيس بالمية بتاعتة فى الحوض .

وبعد يومين الصبح لقيت واحدو جرامى ميتة وأثنين بلاتى واخر النهار ماتت البنجاسيوس والجرامى الثانية ثم ألكات فيش وباقى البلاتى.. لم يكن تظهر اى اعراض على السمك الميت لايوجد تأكل زعانف او امراض ظاهرة وفى النهاية لقيت الفايتر عايشة بس متشرحة مفيهاش حتة سليمة وذيلها كلة بالكامل متاكل ومضروبة ومعضوضة من كل حتة .

مش عارف المشكلة مركبة هل مياة الحوض مش مضبوطة .. هل الترسا هى السبب .. هل الثعبان .. لا أعرف

المهم فضيت الحوض كلة وغليت الجرش ونظفت الحوض وجبت سمك جديد كل دة امبارح والنهاردة .. الصدمة بقى أن أحد اعز أصدقائى حب يكرمنى فجالى وجاب لى مجموعة سمك تملى الحوض لوحدة اللى هو أصلا مليان .. الوضع دلوقتى كالأتى :

1 بلاكستوماس كبيرة - تستبعد
7 تايجر بارب - تستب

2 بلاك مولى

4 جرامى دوارف

2 جرامى (Honey) كبار جميع الاسماك باللون الاحمر تستبعد
3 كات فيش

4 بلاتى

2 نيون تترا تبقى
4 بلاك فانتوم تترا تبقى 1 سلفر شارك تستبعد
1 سمكة الريشة ( بلاك جوست نايف ) تستبعد
1 سمكة البغبغان ( بدأت تظهر عليها أعراض النقط البيضاء ) تستبعد
وخارج الحوض 2 ترسا فى طبق بلاستيك لوحدهم ( تستبعد و يتم بيعها )
وجبت حضانة صغيرة فيها 2 مولى مصابين بالنقط البيضاء وحاطط معاهم الثعبان وواضح انهم خايفين منة واخدين ركن فى جنب الحضانة .

المشاكل التى تواجهنى الأن .. وهى أسئلتى :

1 - عدد السمك كبير جدآ على الحوض ( أسيب أية واستبعد اية ) كتبتها فوق
2 - ما هو السمك اللى ممكن يعيش فى الحضانة أو فى بلورة زجاج من غير فلتر ( بماتور هواء فقط )

لا يوجد اي سمك يعيش في البلورة لانك ما تقدر تخلي فيه سخان اما الحضانة مخصصة لصغار الاسماك
3 - اعمل اية مع البغبغان اللى جالة النقط البيضاء وانا سمعت انة غالى .

معناها بيع السمك

اقرا عن كل نوع

لا توافق بتاتاً اخي الكريم
5- انا لاحظت أن البلاك مولى بينقر فى الجرامى كلة الصغير والكبير ( أفصلهم ولا أسيبهم )

تستبعد المولي و الجورامي حوضك لا يكفي لهم

اخوي لا يحتاج الملح و لا تستطيع وضع ملح الطعام
7 - دواء اللانتى كلور المحل اللى باعهولى بيقولى حط 30 نقطة على الحوض كل يومين (هل هذا كثر ام قليل) وبعد كدة اعمل اية

اخي مكتوب على العلبة كم تحط في الحوض
مش عارف انا مش متفائل بالوضع عندى ومش عارف اعمل اية وصرفت كتير اوى وضميرى بيأنبنى على السمك اللى بيموت بسبب جهلى ...

أغيثونى فرج الله همكم .. ارجو أن اجد اجابات مستفيضة على كل الأسئلة اللى فاتت .
اخي ادا كنت تهتم فعلاً فبيع السمك و ابقي اسماك التترا و ابدا حالياً بقراءة المواضيع المثبتة بالفهرس للمبتدئين

الثعبان هو سمكة و لا يربى داخل حضانة ايضاً يستبعد و السلاحف يتم بيعها لانها لا تعيش مع السمك و تربيتها صعبة تحتاج الى تشميس و حوض كبير و سخان و مقياس حرارة الكتروني و اكل خاص

القياسات المفروض لحوضك
قوة الفلتر : 450
السخان : 50 واط
درجة الحرارة : 25

العقرب الامبراطوري غير متصل  
قديم 02-10-2011, 10:27 PM   #3
Octopus
عضوية فخرية
عضو ماسي

الصورة الرمزية Octopus

اتمنا و ضع صور للثعبان مالك

لان هناك ثعابين مائية تشبه ثعباين البرية
و الاغلب انه ثعبان برمائي و هو من الزواحف و ليس من الاسماك
قديم 02-10-2011, 10:52 PM   #4
Dr Khaled
عضوية شرفية

الصورة الرمزية Dr Khaled

و عليكم السلام و رحمة الله و بركاته

أهلاً و سهلاً أخي الكريم بيننا و إن شاء الله تفيد و تستفيد ......
أولاً أهيبك بأن أي إستفسار أو مساعدة تكتب بعنوان يتلائم مع مضمون السؤال في قسم سؤال و جواب.

كما تفضل أخي العقرب حجم الحوض هو 45 لتر ...
أي يتناسب مع 10 أسماك من قياس 5سم فقط (أسماك مسالمة)

الفلتر المناسب هو فقط فلتر واحد بدون أي إضافات و خلافه 450 لتر بالساعة أو ما بين 430-500 لتر بالساعة...
التوافق السمكي فشل أخي ذريع لا يوجد صلة بينها و جميعها في هذه العلبة عفواً لكن الوصف جداً صعب لوصف حالة الحوض كلما قلت المساحة المخصصة للأسماك لحرية السباحة زادت أعمال القتل بين الأسماك و الأكل.

و بما أنك مبتدأ أنصحك بذكرين مولي و ثمان إناث فقط تتعلم بهم و تطور معرفتك
أو بإمكانك على نفس التقسيم أن تختار ما بين (الجوبي أو البلاتي أو السوورديتل) بالإضافة للمولي إختار نوع
و إعتمد مبدأ ذكرين و 8 إناث و جميع ما ذكر أعلاه تستبعده عدا البلكوستومس....

الحصى و أي إكسسورات ملونة أو أشكال صناعية عدا النباتات تستبعد كلياً و تحضر حصى طبيعية و بعض الصخور و الأخشاب المخصصة للأحواض الأسماك.

الفايتر ممكن أن يربى بدون مضخة هواء لكن لا يغني عن وجود فلتر و سخان لغايات التنظيف و ثبات الحرارة.

مزيل الكلور يستخدم بوضعه و خلطه بالماء إبان تغيير الماء الجزئي بحيث تخلطه مع الماء و تتركه و من ثم تفرغ كمية مكافاءة لا تزيد عن 50% من حجم الحوض الكلي.
الإنارة تعمل 12 ساعة و تطفىء 12 ساعة و الأكل الرقائق فقط.

تقوم بغسل الحوض بعد تفريغها بالماء الساخن و أي ملح و من ثم تشطفه عدة مرات و تعيد تنصيبه ...
و إبتعد عن حصى أو جرس المعكرونة المعروف بمصر فلا يصلح البتة

و أي سؤال أو إستفسار عن آليه التعامل مع الأحواض هنالك المواضيع المثبتة في فهرس القسم و التي تتعلق بالأحواض
كما أنه في قسم سؤال و جواب موضوع المرجع العام المصور يمكنك الإطلاع عليه أيضاً
Dr Khaled غير متصل  
قديم 03-10-2011, 01:43 AM   #5
انجل مان
عضو ماسي

الصورة الرمزية انجل مان

اقتباس:
1 - عدد السمك كبير جدآ على الحوض ( أسيب أية واستبعد اية )
بلاكستوماكس الكبيره وتستبدل بصغير الحجم انشط وافضل !!

وايضا سمكه الباروت الببغاء !! لانها من السيكليد ! اما البقيه فلا بأس !

ويستبعد ايضا السلاحف البرمائيه ! لانها سبب مشاكل كبيره بالحوض اولا فضلاتها تذوب ويقلب لون الماء الى البني العفن !! وتقرض الاسماك الكبيره وتاكل الصغير منها !!

اقتباس:
القورامي فقط !

3
اقتباس:
- اعمل اية مع البغبغان اللى جالة النقط البيضاء وانا سمعت انة غالى .
بالنسبه للاسعار على حسب الدوله والمنطقة !! اما عن النقط البيضاء !!

تعزل الاسماك المصابه .. في حوض اخر للعلاج .. ويوضع لها مضخه هواء .. وسخان على درجه 29 لتسريع دورة الطفيل ! ويضاف لها نقط من علاج انتي وايت سبوت ! على حسب عدد لترات حوض العزل . .وتلاقي التعليمات دائما خلف العلبه !!

اقتباس:
كلها بالغالب تأكل الورق .. ما عدا الباروت حبوب حمراء !!

اقتباس:
لا .. وانا ذكرت لك المتوافق منها والمستبعد !

اقتباس:
الافضل تكبير الحوض ؟!! لان 50 سم × 30 .. جدا صغير على كميه السمك اللي عندك !!

اقتباس:
ليه الملح ؟!؟ مش ضروري ابدا !! لا تضع ملح اطلاقا !! فهي اسماك مياه عذبة !

اقتباس:

لااااااء .. مزيل الكلور .. لا يضاف يوميا !؟ ابدا !!

وانما يضاف للماء الجديد لازاله الكلور منها .. ويضاف قطرات على عدد اللترات الموجوده لديك وتلاق يالتعليمات خلف العلبه !

ولا تضع مزيل الكلور والسمك بالحوض ابدا !! وانما يخلط الماء بالمزيل خارج الحوض في سطل كبير وبعد ذلك يصب بالحوض ويترك 12 ساعه ! مع تشغيل الفلاتر والمضخات ! !
قديم 03-10-2011, 02:38 PM   #6
pacu man
محترف جدا

الصورة الرمزية pacu man

ما اشكال الكات فيش نبي صور لان في انواع تعيش مع النيون تترا وفي بعضهم شرسين

عــــــاشـــــت فـــــــــلــــــســـــطـــــــيـــــــــــن
pacu man غير متصل  
موضوع مغلق

Bookmarks

Tags
لحظة, مريرة, أغيثوني, أنهيار, الحوض, تجربة, تنتهي, ومتوقع