منتديات تو زوو متخصصون في عالم الحيوان وتربية المخلوقات الجميلة ويضم منتدانا أكبر وأروع تجمع لهواة تربية الحيوانات والطيور والأسماك والأحياء المائية والزواحف والبرمائيات ولمتابعي تحركات الحشرات والمفصليات ولمحبي الزراعة والعناية بالنباتات كما نوفر لكم من خلال سوق تو زوو الالكتروني الكبير عرض سلعكم بالمجان وبعد ذلك كله تستريحون في استراحة الهواة متمنين لكم طيب الاقامة لدينا

تابعنا على تويتر تابعونا على فيسبوك العضو المميز
تحميل تطبيق توزوو على Ios تحميل تطبيق توزوو على Android

اشترك في نشرتنا البريدية ليصلك كل جديد

العودة   منتديات تو زوو > :::: منتدى هواة الحيوانات :::: > قسم هواة الكلاب > سؤال و جواب لقسم هواة الكلاب

موضوع مغلق

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع طرق مشاهدة الموضوع
قديم 05-07-2008, 09:15 PM   #1
sika11
هاوي

الصورة الرمزية sika11

Smile علف الكلاب (الجيرمان)

والله يا جماعة انا من يومين كنت روحت عند بتع كلاب وعصفير ولائيت عندة كيس بخمسة جنيه مصرى علف كلاب هو الى عامله فكنت عايز اعرف هل انا ممكن اعمل علف للكلب
وانا جبته وحطيتة فى لبن والكلب حبه جدا
فممكن انا اعملعلف للكلب ويكون ليه نتيجة فى تثمين الكلب لان كلبى عنده 3 شهور ونصف وخاسس لان صحبة مش مهتم بيه وكان فى ديدان فى بطنة فانا بهتم بيه وباكله حاليا وبعلف فيه علشان يشد وبعالجة من الديدان اديته ابرة امبارح للديدان وكمان حبايا دواء من امريكا ضد الديدان لومنها ابيض وكمان 10 ايام حديلو نفس الجرعة تانى علشاناقضى على قصة الديدان الى فى بطنه
فسؤالى هل ممكن اعمل علف للكلب بتاعى هو جيرمن شيبرد واخد شكل جامد من البلجيكى وطول شعر البلجيكى
قريبا ححط صورة ليه بازن الله غدا علشان اخد راى اخوانى فيه
ارجو الرد بخصوص العلف
sika11 غير متصل  
قديم 06-07-2008, 01:08 AM   #2
rock_1001
محترف

الصورة الرمزية rock_1001

رد: علف الكلاب (الجيرمان)

يصير علف منزلي لانه الكلاب ممكن تاكل حتى العيش والخبز ويسوي جسمه بعد

سحر العيون و مهجتي
شوفة الخيل هي علتي
و دواي مسكة رسنها
rock_1001 غير متصل  
قديم 06-07-2008, 01:17 AM   #3
zadjali
هاوي نشيط

الصورة الرمزية zadjali

بلنسبة للعلف ما عندي فكره.
لكن اذا تريد يزيد وزن وصحتة اتكون زينة فية فيتمينات اتساعد الكلب على النمو. الدراي فود بتعطيك نتيجه حلوه.
zadjali غير متصل  
قديم 06-07-2008, 01:06 PM   #4
sika11
هاوي

الصورة الرمزية sika11

يعنى ايه المكونات الى ممكن احطها واطحنها فى العلف عيش وايه تانى ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
sika11 غير متصل  
قديم 07-07-2008, 03:26 AM   #5
الكلاسيكي
عضوية شرفية

الصورة الرمزية الكلاسيكي

مرحبا اخوي
ياليت تشتري له كالسيوم وتحط مقدار ملعقتين وسط على الاكل واي اكل بعد مايهم لانه مفيد ويعوض النقص للجسم ويساعده على النمو بسرعه ويساعد العضام وتشتري له دراي فوود كلاسيك او غيره وتعطيه وجبه من الدراي فوود مع شوي كالسيوم و وجبه عيش مع الدجاج بدون الجلد وبرضو كالسيوم وياليت ماتكون فيها عضام كثيره ولا ننسى التمارين مثل لعب الكره والمشي والسباحه وهذا الي تحتاجه في الوقت الحالي لتساعده على الضخامه وراح تحصل الفرق خلال شهران الى ثلاث ولا تنسى احنا عندنا حرررررر وهذا ينقص الوزن ولاكن لما يستعدل الجو راح يعوض والنتيجه تكون اسرع ،، وتقبل مرروري ،
مع الشكر ،،،
قديم 07-07-2008, 03:43 AM   #6
ثويمر
محترف

الصورة الرمزية ثويمر

صادق ولله لانو في الحر الكلاب تآكل اقل من وقت الشتاء
بالتوفيق
قديم 07-07-2008, 01:10 PM   #7
ibrahim_n
محترف

الصورة الرمزية ibrahim_n

الموضوع مش محتاج علف ولا اى شى
اولا كلام الكلاسيكى صح انت ممكن تديله كالسيوم و فيتامين اعصاب لو اذنه ساقطة او عامتا على شان تعوضه عن الضعف ال حصل بسبب الديدان
اما من ناحية التثمين فبلاش تعود الكلب على حاجه معينه هو لما الديدان هتروح هيثمن لوحده بس اهتم بالاكل
مش عارف اذا الاعضاء هيتفقو معايا ولا لا بس انا انصحك تعود الكلب على الاكل العادى ال موجود على شان لما يكبر ميتعبكش و يجبرك انك تشتريله اكل معين
انا كان كلبى كده هو و صغير و مزهقنى لحد دلوقتى على شان عودتة على الحوم و الفراخ بس
و لعبه و من كتر العب هيجوع و ياكل و يثمن

ibrahim_n غير متصل  
موضوع مغلق

Bookmarks