منتديات تو زوو متخصصون في عالم الحيوان وتربية المخلوقات الجميلة ويضم منتدانا أكبر وأروع تجمع لهواة تربية الحيوانات والطيور والأسماك والأحياء المائية والزواحف والبرمائيات ولمتابعي تحركات الحشرات والمفصليات ولمحبي الزراعة والعناية بالنباتات كما نوفر لكم من خلال سوق تو زوو الالكتروني الكبير عرض سلعكم بالمجان وبعد ذلك كله تستريحون في استراحة الهواة متمنين لكم طيب الاقامة لدينا

تابعنا على تويتر تابعونا على فيسبوك العضو المميز
تحميل تطبيق توزوو على Ios تحميل تطبيق توزوو على Android

اشترك في نشرتنا البريدية ليصلك كل جديد

العودة   منتديات تو زوو > :::: منتدى هواة الحيوانات :::: > قسم هواة الكلاب > قسم تدريب الكلاب

موضوع مغلق

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع طرق مشاهدة الموضوع
قديم 30-03-2010, 03:16 AM   #1
compu_mik
هاوي جديد

61 الرجاء منكم المساعدة اخي الرازم والكلاسيكي

اولاً : بعد التحية والشكر العميق بجد من القلب لأحلي منتدي

انا بفضل المعلومات والوضوعات التي قرأتها معكم في المنتدي بقيت اساعد اصحابي في تدريب الكلاب وتربيتها والحمد لــ الله وليكم بجد كل اخواتي في النتدي استفدت منهم

لــــكن في مشكلة واجهتها مع كلب بوكسر عمرة حوالي 11 شهر بالضبط
الكلب بيوووور سريع البديهة مستجيب جداً للتدريب اتعلم تدريبات الطاعة علي قد ما قدرت من حوالي 4 شهور اتعلم امر << اقعد وامشي واثبت ويلا للجري >> والاكل والتبرز في الأماكن المخصصة كلة حتي الأن تممااااام لكن المشكلة
>>> انا اليومين دوول بدربة شوية علي قدي شراسة وفعلاً مشيت بالخطوات زي ما شفت وقريت علي المنتدي استفزة شوية واضرب صاحبة واضايقة وفعلا استجاب حلو خالص بعد كدة اديلي اسبوع بدربة واستفذة بخيشة رابطها علي ايدي وعض فيها تماام وبقيت استفزة واشاكسة بيها ومستجيب بصراحة تمام جدا لكن الل حصل معايا انا جبت عصايا ولفيتها بالقماش وربط ايدي بالخيش والكلب كان مستجيب جدا جدا لكن اللي حصل الكلب شاف العصاية عض في القماش اللي لافة بيها فسحب الكلب القماش واول ما بانت العصاية خااااف جدا جدا لدرجة انة مرضيش يكمل تدريب وبصراحة انا اتضايقت وزعلت بس بعد كدة صالحت الكلب وكملت معاة تدرب بقطعتين خيش واحدة رابطها في ايدي الشمال والتانية بستفزة بيها وماشي معاي حتي الأن تمام علي النظام دة >>>>>> قلولي اعمل اية علشان ما يخاف من العصي وخصوصاً اني عرفت من صاحبة انة كان بيضرب بالعصاية وهو صغير علشان يتبع كلام صاحبة وكمان ان الكلب اضرب في وجود صاحبة معاة من واحد غريب في مرة وهو ماشي بية في الشارع فالكلب عندة عقدة من كل واحد يشوفة حتي بخشبة قلولي اعمل اية معاة علشان الخوف دة يرحل منة والعقدة دي تروح
compu_mik غير متصل  
قديم 30-03-2010, 12:31 PM   #2
الـــــــرازم
المستشـــار

الصورة الرمزية الـــــــرازم

رد: الرجاء منكم المساعدة اخي الرازم والكلاسيكي

الرد بالنص وتم تحديده باللون الأزرق

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة compu_mik مشاهدة المشاركة
اولاً : بعد التحية والشكر العميق بجد من القلب لأحلي منتدي
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة compu_mik مشاهدة المشاركة

انا بفضل المعلومات والوضوعات التي قرأتها معكم في المنتدي بقيت اساعد اصحابي في تدريب الكلاب وتربيتها والحمد لــ الله وليكم بجد كل اخواتي في النتدي استفدت منهم

اهلا وسهلا بك يالغالي

واشكرك على هذه الثقه

لــــكن في مشكلة واجهتها مع كلب بوكسر عمرة حوالي 11 شهر بالضبط
الكلب بيوووور سريع البديهة مستجيب جداً للتدريب اتعلم تدريبات الطاعة علي قد ما قدرت من حوالي 4 شهور اتعلم امر << اقعد وامشي واثبت ويلا للجري >> والاكل والتبرز في الأماكن المخصصة كلة حتي الأن تممااااام لكن المشكلة

ماشاء الله يعطيك العافيه على اجتياز هذه

المراحل من التدريب بس ليش مستعجل على

تدريب الشراسه

ليش ما تعطيه فرصه والشراسه تتركها في عمر السنتين

عشان يكون الكلب جاهز وكامل الجسم وقد تعدى

مرحله النو وخاصه الأسنان تكون جاهزه لهذه التدريبات

>>> انا اليومين دوول بدربة شوية علي قدي شراسة وفعلاً مشيت بالخطوات زي ما شفت وقريت علي المنتدي استفزة شوية واضرب صاحبة واضايقة وفعلا استجاب حلو خالص بعد كدة اديلي اسبوع بدربة واستفذة بخيشة رابطها علي ايدي وعض فيها تماام وبقيت استفزة واشاكسة بيها ومستجيب بصراحة تمام جدا

الى هذه النقطه انته فالأمر السليم من اسلوب التدريب

ان كان جسم الكلب

وبنيته صالحه الى التدريب على الشراسه

رغم اني انصح في تدريبه لهذه العمليات بعد

تعدي عمر السنتين

لكن الل حصل معايا انا جبت عصايا ولفيتها بالقماش وربط ايدي بالخيش والكلب كان مستجيب جدا جدا لكن اللي حصل الكلب شاف العصاية عض في القماش اللي لافة بيها فسحب الكلب القماش واول ما بانت العصاية خااااف جدا جدا لدرجة انة مرضيش يكمل تدريب وبصراحة انا اتضايقت وزعلت بس بعد كدة صالحت الكلب وكملت معاة تدرب بقطعتين خيش واحدة رابطها في ايدي الشمال والتانية بستفزة بيها وماشي معاي حتي الأن تمام علي النظام دة

اسمع اخي الغالي الكلب له ماضي مألم في موضوع

العصا يعني قد ظرب من قبل فهذا امر

يصعب نسيانه في هذه الفتره وخاصه انه في فتره تدريب

يعني عندما شاهد العصا تذكر كل شي قديم

وفكر انك راح تعمل مثل ما عمل صاحبه السابق

المطلوب منك اعاده بناء ثقة الكلب بنفسه واعطائه الفرصه

الكافيه للتدريب على السليف بدون عصا يعني الآن

يمنع تدريبه بالعصا

>>>>>> قلولي اعمل اية علشان ما يخاف من العصي وخصوصاً اني عرفت من صاحبة انة كان بيضرب بالعصاية وهو صغير علشان يتبع كلام صاحبة

هنا مربط الفرس هذا الماضي الحزين وهذا ما

حدث من كسر في شخصيه الكلب

انا انصحك ان لا يرها بتاتا حتى ان يتم انتهائه من

اعاده التأهيل لبناء شخصيه كلب قوي وجاهز

وكمان ان الكلب اضرب في وجود صاحبة معاة من واحد غريب في مرة وهو ماشي بية في الشارع فالكلب عندة عقدة من كل واحد يشوفة حتي بخشبة قلولي اعمل اية معاة علشان الخوف دة يرحل منة والعقدة دي تروح

اخي وعزيزي

هذا موضوع مفيد اتمنى الأطلاع عليه وستفهم قصدي

الـــــــرازم غير متصل  
موضوع مغلق

Bookmarks

Tags
منكم, المساعدة, الرازم, الرجاء, والكلاسيكي