منتديات تو زوو متخصصون في عالم الحيوان وتربية المخلوقات الجميلة ويضم منتدانا أكبر وأروع تجمع لهواة تربية الحيوانات والطيور والأسماك والأحياء المائية والزواحف والبرمائيات ولمتابعي تحركات الحشرات والمفصليات ولمحبي الزراعة والعناية بالنباتات كما نوفر لكم من خلال سوق تو زوو الالكتروني الكبير عرض سلعكم بالمجان وبعد ذلك كله تستريحون في استراحة الهواة متمنين لكم طيب الاقامة لدينا

تابعنا على تويتر تابعونا على فيسبوك العضو المميز
تحميل تطبيق توزوو على Ios تحميل تطبيق توزوو على Android

اشترك في نشرتنا البريدية ليصلك كل جديد

العودة   منتديات تو زوو > :::: منتدى هواة الحيوانات :::: > قسم هواة القطط > سؤال و جواب لقسم هواة القطط

موضوع مغلق

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع طرق مشاهدة الموضوع
قديم 30-05-2009, 09:21 AM   #11
lady_cat
هاوي فعال

الصورة الرمزية lady_cat

رد: بليز ساعدوني ضرورري

اي حبيبتي الدجاج المسلوق طبعا بدون الجلد مع البطاطا ان شاء الله بينفعها اخلطيهم بالخلاط و اعطيها لو كميه قليله و كمان استمري عل محلول الجفاف بين فترة و التانيه
انا قلتلك عن تجربتي مع البيتاموكس ( مضاد يستخدم لخمس ايام )
و مع ذلك انتظري المشرفات و الاعضاء كمان بيساعدونك بخصوص بالادويه
lady_cat غير متصل  
قديم 30-05-2009, 09:41 AM   #12
روفانا
هاوي جديد

استخدم البيتاموكس المضاد مع الادويه الثانيه ولا اوقف المضاد الهيه بتاخده وابدله بده

اسفه طولت عليكي واسئلتي كثير بس انا قلقانه جدا لان القط مات عندي من شهر وخايفه مووت على القطه ادعيلي محتاجه دعوتكم ومساعدتكم بجد
روفانا غير متصل  
قديم 30-05-2009, 10:00 AM   #13
روفانا
هاوي جديد

ديه الحاله بالظبط للتوضيح اكثر

القطه كانت كويسه جدا لحد ما بدات اشربها لبن واسهلت بعده فمنعت اللبن واكلتها بسكوت بشاي ونشا باماء برده اسهال لحد ما بدات تسهل بشكل مفاجئ في كل اركان البيت بشكل لا ارادي والاسهال كان ملئ بالمخاط جداااااااااااا كله مخاط فسالت الطبيب بعد الاسهال ده باسبوع قالي انه ديدان وعطيتها دواء الديدان وبرده موفقش ففوجئت ثالث يوم من استعمال دواء الديدان القطه بتسهل مخاط بدم فوديتها للدكتور قالي ده دوسنتاريا وعطاني الدواء ده
فلاجيل
ومضاد حيوي اموكسيسللين
ودواء للاسهال ستربتوكين
2سم كل 12 ساعه
وكنت باكلها زبادي وجبنه نستو ومره فراخ مسلوقه بدون جلد
الحمد الله كانت الحاله اتحسنت وبدات تعمل براز لا اسهال ولا متماسك بمخاط وحسيت ان نشاطها بدا يبقى كويس والدكتور قالي المخاط هيروح بعد اسبوع
لحد ما قريت في المنتدى اني ائكل القط زبادي بعسل ولان القطه بتحب العسل قلت كويس
وحطيت عسل في الزبادي وكمان اكلتها عسل من السرنجه
وده التهور الحاله ورجع اسهال
اول مره اسهال اصفر كله مخاط وفيه حاجات مش نظيفه قلت ده تنظيف بطن
ثاني مره اسهال اخضر بس لحظت ان المخاط قل شويه
وانا خايفه جدا ومش عارفه اعمل ايه
ولاحظت انها بقالها اسبوع مش بتشرب ولا بتدور على الميه انا البشربها بالسرنجه
ديه الحاله بالظبط
روفانا غير متصل  
قديم 30-05-2009, 10:23 AM   #14
lady_cat
هاوي فعال

الصورة الرمزية lady_cat

حبيتي ماودي افتي بخصوص الادويه لانو عنجد خبرتي قليله بالادويه انا بس استخدمته لما جا قطتي اسهال وعمرها في حدود الشهرين و نفعها كتير بس ما كانت حالة قطتي مثلك يعني مخاط و اشياء تانيه + سخونه
ما اعرف الادويه التانيه و ما ادري اذا يناسب معها والا لا انا حاسه بمعاناتك والله و اتمنى من قلبي ان الله يشافي قطتك بس اصبري شوي حبيبتي واكيد اكيد اكيد المشرفات بيجاوبوكي بخصوص الادويه
انا متابعه موضوعك و بنتظر مثلك المشرفات و الاعضاء
lady_cat غير متصل  
قديم 30-05-2009, 05:21 PM   #15
josy
موقوف

خيتو ابعدي عن منتجات الالبان والتونةةةةةةةة

يااااااااااااارب تشوفيها احسن يااااااااااااااااارب
josy غير متصل  
قديم 30-05-2009, 05:52 PM   #16
روفانا
هاوي جديد

انا الحمد الله عطيتها جزر وفراخ وبطاطس مسلوقه وضربتهم في الخلاط والاسهال وقف وبعطيها ميه ومحلول بالسرنجه
وكمان خليت نفس الدوا تاخده بس بدل 2سم الصبح وبليل للمضاد ودوا الاسهال خليته 1.5سم ثلاث مرات في اليوم والفلاجيل هيبقى مرتيين زي ما هوه بس ادعولي المخاط يروح بقى
روفانا غير متصل  
قديم 01-06-2009, 03:29 AM   #17
روفانا
هاوي جديد

من بعد ما عطيتها الجزر بالبطاطس بالفراخ معملتش اسهال الحمد الله وكنت وقفت المضاد الحيوي وبعطيها الفلاجيل ودوا الاسهال بس انهارده العصر بقى عملت براز ولاقيت فيه ورقة جبنه نستو ملفوفه وكلها دم طبعا الهانم كانت وكلاها ومن الواضح ان الورقه ديه كانت عملالها المشاكل ديه طبعا الاكيد ان معدتها مجروحه من الورقه لان حجم الورقه كبير الى حد ما بالنسبه للقطه انا بعطيها الان الفلاجيل كمطهر وباكلها جبنه وشربتها لبن رايب يهدي معدتها رايكم ايه واعمل ايه معاها ارجوا سرعة الرد
روفانا غير متصل  
قديم 01-06-2009, 03:30 AM   #18
روفانا
هاوي جديد

اه صحيح ونسيت اقولكم ان المخاط كمان راح خالص فمش عارفه المخاط ده كان من الورقه ولا ايه بالظبط وميرسي ليكم
روفانا غير متصل  
موضوع مغلق

Bookmarks

Tags
بليز, ساعدوني, ضرورري