منتديات تو زوو متخصصون في عالم الحيوان وتربية المخلوقات الجميلة ويضم منتدانا أكبر وأروع تجمع لهواة تربية الحيوانات والطيور والأسماك والأحياء المائية والزواحف والبرمائيات ولمتابعي تحركات الحشرات والمفصليات ولمحبي الزراعة والعناية بالنباتات كما نوفر لكم من خلال سوق تو زوو الالكتروني الكبير عرض سلعكم بالمجان وبعد ذلك كله تستريحون في استراحة الهواة متمنين لكم طيب الاقامة لدينا

تابعنا على تويتر تابعونا على فيسبوك العضو المميز
تحميل تطبيق توزوو على Ios تحميل تطبيق توزوو على Android

اشترك في نشرتنا البريدية ليصلك كل جديد

العودة   منتديات تو زوو > :::: منتدى هواة الحيوانات :::: > قسم هواة الكلاب > قسم تدريب الكلاب

موضوع مغلق

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع طرق مشاهدة الموضوع
قديم 03-04-2006, 11:54 PM   #1
hany334
هاوي

ارجو المساعده

انا عندي كلب في عمر الاربع اشهر ونصف نوعه جيرمن شيبرد
ولكن الكلب لا يعض بشده وعندما يري احد ينبح عليه وبعد ذلك يلعب معه
وانا لا اريد ان يلعب مع احد واريده ان يعض بقوه
ارجو الافاده
hany334 غير متصل  
قديم 04-04-2006, 07:00 AM   #2
mohamed_is274
هاوي

رد: ارجو المساعده

اخى العزيز انا هاكلمك عن واقع التجربة بتاعتى
على الفكرة كدة الكلب يبقى جميل وانا عندى كلب حاليا عندة خمسة اشهر والنصف نفس النوع
انا كنت بقول زيك كدة مع التدريب المستمر هتلاقى الكلب على عمر الخمس شهور او الخمسة ونصف بدا يعض ولكن مع اتباع الطرق التية
اى حد من اصحابك اجعلة يمسك زيلة يقرصة من جانبة يشدة من اى مكان مع تكرار هذا الموضوع عدة مرات فى البداية هينبح علية لما ياخد الثقة فى نفسة مع مرور الوقت هتلاقى الكلب بدا يعض فى البداية عضات خفيفة من الملابس اما بعد كدة هتلاقى العضات الجامدة وعلى فكرة متحسبش الكلب على العض او مش العض الالما يوصل لعمر ال8 او ال9 اشهر دة بالنسبة للعض اما موضوع اللعب
خلى اى احد من اصحابك يمسك ابرة او دبوس ويحاول يتقرب من الكلب الى ان يمسك بوزة ومع الضغط على بوز الكلب يمسك ابرة ويغرةها فى انف الكلب وفى راسة كرر الموضوع دة كذا مرة فى الوقت نفسة هتلاقى الكلب من نفسة محدش هيقدر يحط ايدة علية
وفى اليوم التالى هيكون نسى طلع علية ايى حد من اصدقائك وكرر لة نفس الموضوع مع مرور الايام هتلاقى الكلي محدش يحط ايدة علية
وعلى فكرة موضوع اللعب دة عادى الكلب لسةصغير لكن حاول بقدر الامكان محدش يطلع على الكلب واى حد يطلع على الكلب يبقى ينغشة(يقرصة)وخلى الى ادامة يحسس الكلب انة خايف منة ويشد للكلب ودنة او ذيلة ويجرى من ادامة هتلاقى الكلب مع الوقت بيجرى وراة
لكن اى حد من اصحابك يطلع على الكلب يكون سنة صغير علشان الكلب ميهبشى او يخاف منة
ولما الكلب يكبر شوية طلع عية واحد اكبر وعلى فكرة كلبك لسة صغير لكن

1_ مطلعش حد كتير يلعب مع الكلب
2_اى حد من اصحابك يطلع للكلب يبقى يطلع علشان يدرب الكلب مش يلعب معاة
3_كرر موضوع الدبوس دة كل ماى حد من اصحابك يطلع للكلب
4_محدش يطلع للكلب الا لما تكون معاة وتحاول تسخن الكلب علية وهو بيدربو على مالكلب يكبر وياخد ثقة فى نفسة
5_حاول تنزل الكلب الشارع لكن فى وقت بليل ميكنش حد موجود فية

جرب الموضوع دة لان انا عندى نفس الموضوع دة مع الكلب بتاعى ولما كان فى سنة كنت عامل زيك كدة لكن مع الوقت انا عرفت الكلام دة
وعلى فكرة انا الكلام دة من واقع تجربتى مع الكلب بتاعى الى مر بنفس مرحلة كلبك من فترة بسيطة
من مدينة الزقازيق
محافظة الشرقية
جمهورية مصر العربية
بارسل التحية لك يا اخى العزيز
mohamed_is274 غير متصل  
قديم 04-04-2006, 08:33 AM   #3
بوعزوز
عضوية شرفية

الصورة الرمزية بوعزوز

معلومات حله ولكن الأبره تزيد من خوف الجلب تري او تزيد من اعصابه صحيح ولكنه بهذه الطريقه لن يعض بقوه لأن مجربه هالطريقه من شخص اعرفه شوف في طرق كثيره لنرفه الكلب ولكن ليس بهذا العمر اخوي.
وشكراا
قديم 16-04-2006, 09:59 AM   #4
hany334
هاوي

اخي العزيز محمد انا شاكر علي المعلومات المفيده وشاكر لك لانك جعلت عندي امل مره اخري في الكلب بعد ان بدات اكره النزول مع الكلب واكره اللعب معه
اشكرك يا اخي
hany334 غير متصل  
قديم 29-04-2006, 12:57 AM   #5
shadygeniuss
هاوي فعال

انا كنت محتاج المعلومات دى شكرا يا اخى
الله يعطيك العافيه
shadygeniuss غير متصل  
موضوع مغلق

Bookmarks