منتديات تو زوو متخصصون في عالم الحيوان وتربية المخلوقات الجميلة ويضم منتدانا أكبر وأروع تجمع لهواة تربية الحيوانات والطيور والأسماك والأحياء المائية والزواحف والبرمائيات ولمتابعي تحركات الحشرات والمفصليات ولمحبي الزراعة والعناية بالنباتات كما نوفر لكم من خلال سوق تو زوو الالكتروني الكبير عرض سلعكم بالمجان وبعد ذلك كله تستريحون في استراحة الهواة متمنين لكم طيب الاقامة لدينا

تابعنا على تويتر تابعونا على فيسبوك العضو المميز
تحميل تطبيق توزوو على Ios تحميل تطبيق توزوو على Android

اشترك في نشرتنا البريدية ليصلك كل جديد

العودة   منتديات تو زوو > :::: منتدى هواة الحيوانات :::: > قسم هواة الكلاب > سؤال و جواب لقسم هواة الكلاب

موضوع مغلق

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع طرق مشاهدة الموضوع
قديم 11-07-2008, 04:13 AM   #1
sika11
هاوي

الصورة الرمزية sika11

Thumbs down بسرعة لو سمحتم حد يجاوبنى؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

انا عندى كام سؤال كنت عايز اعرف الاجابة من حضارتكم

1-الكلب الذكر الجيرمن شيبرد يبلغ جنسيا عند كام شهر و وينصح بالزواج عند عمر كام بالظبط؟؟؟؟؟

2-الكلب الذكر الجيرمن بتاعى عنده حوالى اربع اشهر بس فيه مشكلة هو معايا بقالو اسبوع بالظبط لسة شاريه هو بيخاف من الناس وحتى بيخاف منى جدا اول لما يشوفنى يدخل جرى على البيت بتاعو ويقعد بس حاليا بدء يتعود عليا ومبقاش يدخل البيت اول لما يشفنى زى الاول بس مش بسمع صوته خالص مثل الكلاب الا كام مرة كدة خطف ومش بكون موجود بليل بسمعه من الشقة لانه فوق السطح ومن يومين نزلت بيه الشارع بليل اتمشى بيه لاقيته بيتعب بسرعة من المشى ومش بيحب يجرى او يلعب خالص احسه كسلان ياكل وينام وبس ولما نزلت الشارع بيه من يومين كان خايف اوى من الناس والعربيات وكل ما يشوف حد يمشى من جمبنا يقف مكانه ويخاف اوى اوى اوى ومن السيارات كمان انا مش شايف فيه اى شراسة خالص مع العلم انى لما جيت اشتريه كان صحبه بيستفزة بعصاة بيشكه بيها فى وجهه وكان الكلب دة متعصب جدا وشرس ولما جاء عندى اصبح قطة وبيخاف من اى غريب

اعمل ايه يا شباب افيدونى فى المصيبة دة هل حيكبر على كدة ولا دى مرحلة وحتعدى ولا ايه النظام ايه الى ممكن اعمله علشان يتغير ويبقى شديد وشرس مع الغريب وفى الشارع مع اى حد غريب يحاول التعامل معاه غيرى؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
sika11 غير متصل  
قديم 11-07-2008, 04:26 AM   #2
بو نايف
هاوي فعال

الصورة الرمزية بو نايف

رد: بسرعة لو سمحتم حد يجاوبنى؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

الكلب توه صغير للحين ما كبر خله يكبر شوي
والكلب يبلغ وهو عمره حول السنة بس لاتخلي يركب إلا إذا كمل السنة والثمان أشهر عشان يكمل نموه في أحسن صورة واصبر على الكلب لين يكبر وبإذن الله راح تشوفه يتشرس بروحه بس أهم شي خله يثق في نفسه في هذي الفترة واذ كمل الـ 10 أشهر دربه على الشراسة واذا ما كنت تعرف وده حق مدرب
قديم 11-07-2008, 04:20 PM   #3
الكلاسيكي
عضوية شرفية

الصورة الرمزية الكلاسيكي

Talking رد: بسرعة لو سمحتم حد يجاوبنى؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

مرحبا اخوي :
ابو نايف ماقصر معك ويعطيه العافيه بس في بعض التعديلات والزياده بعطيك اياها المهم
بنسبه على كلبك الخمول والكسل والخوف الي فيه اهو هذا من سبب تغير المكان كليه يعني انت في الفترة هاذي تعال اجلس معه لاعبه خل يتحرك قدم له اكل من يدك ولعب معه بالكره وشوي قدم له اكل تاني والعب معه بالفوطه او قطعة قماش طلعه برا الشارع خل زملائك يلمسون عليه ويقدمون له الطعام عشان يعرف أن مافي من الناس خوف واطلع معه بالليل في الشارع وخله يمشي من جمب السيارات الي واقفه عشان الليل الحركه قليله ومايخاف من السيارات لين يتعود عليهم وبعدين مين قالك انو شرس لا ياحبيبي كلبك الان صغير وتقبل الاوامر فقط مثل الست والداوت وغيره وبعد ماتعزز الثقه في كلبك ومن سن الـ 6 او الـ7 شهور ابداء في الشراسة ولا تخليه يجلس مع الناس ويحتكم فيهم يشزفهم ممكن بس المس ممنوع المهم لين يصبح في ذاك العمر تعال أسأل عن الشراسه ونعلمك الباقي او ادخل موضوع مفتاح الشراسه ناس كبار وفاهمين الي كتبوه ،، ومن ناحية العمر الذي يستطيع فيه الكلب الجماع تقدر تقول من السنه وانا اقولك خله لما يسير عمره سنتين احسن لانه عند السنتين يتوقف نموه وكبر حجمه اما قبل ذلك سوف يؤثر على النمو وحجم الكلب ،، وارجو اني قدرت افيدك اخوي وسامحنا على الاغلاط الاملائيه لأنني لن اعيد قرائت ماكتبت ،، وتقبل مرروري ،، مع الشكر ،،
قديم 11-07-2008, 04:26 PM   #4
ibrahim_n
محترف

الصورة الرمزية ibrahim_n

ولله بو نايف و الكلاسيكى ما قصرو
الكلب لسه صغير و متعودش عليك ولا المكان لسه
بالنسبة للتعب بسرعة انا كلبى كده برضو و ده ناتج انه مش بيتحرك كتير و متعودش على المجهو بالاضافة ان الجو حار جدا و يتعب
كمان ممكن يكون عنده ديدان يعنى شوفه بياكل كويس ولا لا و شعره بيقع ولا لا لو مش بياكل كويس و شعره بيقع ممكن يكون عندة ديدان و تكون دى ال مخلياه كسلان

ibrahim_n غير متصل  
قديم 11-07-2008, 04:27 PM   #5
ibrahim_n
محترف

الصورة الرمزية ibrahim_n

اه نسيت اقولك بلاش تنزل بيه الشارع دلوقتى استنا لما يكبر شويه

ibrahim_n غير متصل  
قديم 11-07-2008, 10:03 PM   #6
sika11
هاوي

الصورة الرمزية sika11

الف الف الف شكر ليكم اخوانى الكرااااااام
جزاكم الله خيييييييير
والله ما قصرتم معايا
وشكرا اخوانى بو نايف و الكلاسيكى و ابراهيم
وتسلمو على المعلومات القيمةدى
وانا قريبا راح احط بعض صور للكلب للمعاينة اذا كان كويس ولا لا
ومشكورييين جميعا على الردود القيمة دى
وشكرا
اخوكم سيكا
sika11 غير متصل  
قديم 12-07-2008, 12:32 AM   #7
بحريني رومنسي
محترف جدا

الصورة الرمزية بحريني رومنسي

يااخي اللي بيااخذ جلب وبيربيه المفروض تكون عنده خلفيه كامله عنهم!!
و هذي اكبر غلط تااخذون الشي و انتو ماعندكم خلفيه!!
وتحياتي العنيفه ولكم وسلملمـــــــــ،،،
قديم 13-07-2008, 05:11 PM   #8
زئيف
هاوي متميز

الصورة الرمزية زئيف

اخي الجريمن ينشط جنسيا ما بين 8 و9 شهور ولا ينصح الزواج بهادي الفتره لانه لسا صغير يكون بهيك وقت
ينصح بالجواز في عمر 1ونص هيك بهالفتره
بالنسبه للخوف لسا الكلب صغير جدا لازمه تدريب وعنايه مكثفه يعني بدي تخصص كل يوم عند العصر ساعتين اوا اكتر للتدريب فقط غير العنايه والاكل ....
ولا انصح انا تجعله يقترب من البشر لات جعله لا يرا غيرك افضل حتى يكمل 8 شهور حتى يفهم انك انت الوحيد القادر على ان تامره بالهجوم واصدار الاوامر وبالتدريب يجب ان يكون بعيد عن الضجه لا يرى الى انت حتى يقدر يفهم ويستوعب اكثر واسرع
بيس يا مان

زئيف غير متصل  
موضوع مغلق

Bookmarks