منتديات تو زوو متخصصون في عالم الحيوان وتربية المخلوقات الجميلة ويضم منتدانا أكبر وأروع تجمع لهواة تربية الحيوانات والطيور والأسماك والأحياء المائية والزواحف والبرمائيات ولمتابعي تحركات الحشرات والمفصليات ولمحبي الزراعة والعناية بالنباتات كما نوفر لكم من خلال سوق تو زوو الالكتروني الكبير عرض سلعكم بالمجان وبعد ذلك كله تستريحون في استراحة الهواة متمنين لكم طيب الاقامة لدينا

تابعنا على تويتر تابعونا على فيسبوك العضو المميز
تحميل تطبيق توزوو على Ios تحميل تطبيق توزوو على Android

اشترك في نشرتنا البريدية ليصلك كل جديد

العودة   منتديات تو زوو > :::: منتدى هواة الحيوانات :::: > قسم هواة القطط

موضوع مغلق

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع طرق مشاهدة الموضوع
قديم 18-03-2008, 04:24 PM   #31
al3nabia
عضو برونزي

الصورة الرمزية al3nabia

رد: هنا تجمع هواة القطط المصريين فقط

حلوه الفكره

al3nabia غير متصل  
قديم 19-03-2008, 03:18 PM   #32
roshy&hany
هاوي

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sasof2010 مشاهدة المشاركة
السلام عليكم
انا حبيت انضم للمجموعة المصرية
وعلى فكرة انا من الاسكندرية
اوض لو تضفينى على اميلك الخاص حتى اكتسب منك بعد الخبرة
واخد بعض الاشتشارات
وعلى فكرة احنا جران
ههههههههههههههههههههه
وبل النسبة للدكترة على فكرة الدكتورة الى فى سبرتنج دى جامدة جدا
وفى وحدة كمان اشطر منها فى ميامى فى اخر خالد ابن الوليد بس مش فاكر اسمها
ولو حد عايز يشترى قطط انا عندى لاهل الاسكندرية
ولو ينفع نعمل جروب خاص لاهل الاسكندرية
وشكررررررررررررررررررررررررررررررررا

انت شرفتنا بردك فى الموضوع ... انت فعلا ممكن تستفيد من خبرتى المتواضعة وكمان من باقى الاعضاء لكن على صفحة الموضوع دى .. اعتذر لعدم اضافة ايميلى لانى ارجو ان تكون الفايدة للجميع

اما بالنسبة لعمل جروب للأسكندرانية فقط فا ده صعب لان عددهم قليل والموضوع حيفشل وحنهش ونش فيه ههههههههههههههههههه

بس انت ممكن تعتبره للأسكندرانية وانا تحت امرك .. واهلا بيك مرة تانية .. وانا عندى قطة سيامى عيونها زرقاء عمر شهرين ونصف تقريبا وكنت عايزة ابيعها لو تحب تشتريها او تبيعهالى من ضمن القطط اللى قلت عليها للبيع انا تحت امرك ..
قديم 19-03-2008, 03:56 PM   #33
roshy&hany
هاوي

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Dr.charmed مشاهدة المشاركة
شكرا جدا على هذا الموضوع

انا ادرس بمصر

و عايزة اشتري قطة من القاهرة شيرازي مون فيس حيكون سعرها بحدود كم؟؟؟

واي افضل لحمام القطط نشارة خشب لو رمل خاص؟؟؟ و اسعارهم بتكون في حدود كم ؟؟؟

وعن مكان نوم وأغراض القطط فين ااقدر احصلها ؟؟؟؟ (اماكن اشتري منهها الاشياء دي)\

وأيضا لو عايزة اخذ القطة معاي لبلدي ايه الاجراءات اللي لازم اعملها حتى اسافر بيها؟؟

اول انا مبسوطة جدا يادكتور انك نورتى موضوعى وكمان نورتى مصر بحالها .. اهلا بيكى وسط اخواتك وفى بلدك الثانى

بالنسبة للأسئلة بتاعتك هى كتير اوى ههههههههههههه .. ولا يهمك ان شاء الله نجاوبلك عليها .. انا حجاوبك على اللى اعرفه واتمنى باقى الاعضاء يساعدوكى وعموما لو انتظرتى عليا يوم واحد بس انا ممكن الاقيلك بعض الاجوبة الموثوق فيها كرد للأسئلتك

سعر القطط فى مصر بيكون حسب نقاء السلالة وعلى حسب اللون وكمان على حسب عمرها
فكلما كان اللون فاتح كلما زاد الثمن واعتقد لو قطة بعمر شهرين ممكن يتراوح سعرها ماين ال 250 وال 350 جنيه مصرى فقط لاغير .. وياريت لو تعرفى تفاصلى فى الاسعار لان المصريين بيحبوا الفصال اوى هههههههههههههههههه

انا مش بحب النشارة خالص لانها بتلزق فى رجلين القطط وفى الاماكن الحساسة عند الاخراج وممكن تحمل جراثيم او تبهدلك البيت بالنشارة لانها ناعمة وخفيفة جدا ... افضل الرمل الطبى او الرمل العادى بتاع البناء وهو رخيص جدا جدا جدا ولكن اذا استخدمتيه فيجب تعقيمه جيدا بان تضعيه فى فرن او مايكروويف عشان الجراثيم تموت وبعدين تحطى عليه بيكربونات الصودا عشان يمنع ظهور الروائح الكريهة من التواليت

اما الاماكن اللى ممكن تشترى منها مستلزمات القطط فهى فى الاقسام الخاصة فى (( كارفور - هايبر - فتح الله )) ومش حاقدر افيدك اكتر من كدة لانى فى القاهرة انا من الاسكندرية وكلى امل فى ان باقى الاعضاء يفيدوكى اكثر .. وممكن تتصلى بالدليل وتسالى عن الاماكن دى وهما حيدوكى بعض ارقام التليفونات الخاصة بهذه الاماكن

ياريت اكون افدتك ولو بقدر بسيط ......... شكرا ليكى مرة تانية وربنا ينجحك ويوفقك يارب يادكتورة
قديم 19-03-2008, 07:50 PM   #34
Dr.charmed
هاوي جديد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة roshy&hany مشاهدة المشاركة
اول انا مبسوطة جدا يادكتور انك نورتى موضوعى وكمان نورتى مصر بحالها .. اهلا بيكى وسط اخواتك وفى بلدك الثانى

بالنسبة للأسئلة بتاعتك هى كتير اوى ههههههههههههه .. ولا يهمك ان شاء الله نجاوبلك عليها .. انا حجاوبك على اللى اعرفه واتمنى باقى الاعضاء يساعدوكى وعموما لو انتظرتى عليا يوم واحد بس انا ممكن الاقيلك بعض الاجوبة الموثوق فيها كرد للأسئلتك

سعر القطط فى مصر بيكون حسب نقاء السلالة وعلى حسب اللون وكمان على حسب عمرها
فكلما كان اللون فاتح كلما زاد الثمن واعتقد لو قطة بعمر شهرين ممكن يتراوح سعرها ماين ال 250 وال 350 جنيه مصرى فقط لاغير .. وياريت لو تعرفى تفاصلى فى الاسعار لان المصريين بيحبوا الفصال اوى هههههههههههههههههه

انا مش بحب النشارة خالص لانها بتلزق فى رجلين القطط وفى الاماكن الحساسة عند الاخراج وممكن تحمل جراثيم او تبهدلك البيت بالنشارة لانها ناعمة وخفيفة جدا ... افضل الرمل الطبى او الرمل العادى بتاع البناء وهو رخيص جدا جدا جدا ولكن اذا استخدمتيه فيجب تعقيمه جيدا بان تضعيه فى فرن او مايكروويف عشان الجراثيم تموت وبعدين تحطى عليه بيكربونات الصودا عشان يمنع ظهور الروائح الكريهة من التواليت

اما الاماكن اللى ممكن تشترى منها مستلزمات القطط فهى فى الاقسام الخاصة فى (( كارفور - هايبر - فتح الله )) ومش حاقدر افيدك اكتر من كدة لانى فى القاهرة انا من الاسكندرية وكلى امل فى ان باقى الاعضاء يفيدوكى اكثر .. وممكن تتصلى بالدليل وتسالى عن الاماكن دى وهما حيدوكى بعض ارقام التليفونات الخاصة بهذه الاماكن

ياريت اكون افدتك ولو بقدر بسيط ......... شكرا ليكى مرة تانية وربنا ينجحك ويوفقك يارب يادكتورة
مشكورة جدا على ردك واجابتك على اسألتي
انا رحت لحد الان محل واحد فقط وشفت كذا قطة وقالي اسعارهم 350 جنيه

وعن الرمل الطبي قالي صاحب المحل انه المستورد افضل من المصري وما بيطلعش روائح
وسعره 39 جنيه

وقالي التطعيم يكون ب 75 جنيه للجرعه

وعن اجراءات السفر قال ب 300 جنيه

فهل هذي الاسعار مناسبه ولا غالية ولا ايه ؟؟

واسفة عم تعبكم معاي
Dr.charmed غير متصل  
قديم 22-03-2008, 10:03 PM   #35
roshy&hany
هاوي

لاشكر على واجب ياعسولة

والله انا جبت نوع مصرى من الرمل الطبى وارتحت عليه جدا مش بيطلع ريحة ولا حاجة .. عموما جربى هو بيبقى على حسب ارتياح الشخص وعلى حسب انتى بنظفى التواليت كل اد ايه وهو العلبة كرتون لونها اصفر ومرسوم عليها قطقة لونها مشمشى صغيرة اسمها (( كلين كات )) الحبوب لونها رصاصى وعاملة زى الرمل العادى - العلبة 5 كيلو ب 25 جنيه - اشتريتها من فتح الله جناكليس اسكندرية

بالنسبة لسعر القطة حاولى تنزلى فيها شوية وتكسرى معاه فى السعر وبصراحة مش اعلان ولا حاجة بس فيه اعضاء هنا محترمين بيبيعوا حاجات انظف واضمن من المحلات

والتطعيم فى العيادات البيطرية بيتراوح مابين 40 الى 50 جنيه لا اكثر من ذلك ارجو الاحتراس

قبل ماتخدى اى خطوة ياريت تشركينا معاكى يمكن نفيدك .. ياريت تقوليلنا نوع القطة اللى حتشتريها ايه وكمان لونها ايه ؟

ماتنسيش تعرفى اسم القطة وعمرها ومطعمة ام لا واذا مطعمة لازم تخدى شهادة صحية تثبت ذلك .. اعرفى ايه انواع الاكل اللى هو معودها عليها

يارب اكون افدتك واى سؤال انا تحت امرك
قديم 23-03-2008, 12:31 AM   #36
Dr.charmed
هاوي جديد

ِكرا على اهتمامك بتساؤولاتي وردك عليي

اكيد انا بستفيد من خبراتكم ومن مواضيعكيم
وانا من نويت اشتري قطة صرت دائما بالمنتدى واقرأ المواضيع حتى استفيد منكم

فانا عايزة اشترية قطة مون فيس ولونها ابيض

والبحث مازال مستمر
Dr.charmed غير متصل  
قديم 23-03-2008, 11:47 AM   #37
EslamFarag
هاوي نشيط

الصورة الرمزية EslamFarag

انا كنت عايز أعرف في حد عارض قطة بيكي فيس للبيع بيور ...وممكن السعر ..وياريت من القاهرة
EslamFarag غير متصل  
موضوع مغلق

Bookmarks