منتديات تو زوو متخصصون في عالم الحيوان وتربية المخلوقات الجميلة ويضم منتدانا أكبر وأروع تجمع لهواة تربية الحيوانات والطيور والأسماك والأحياء المائية والزواحف والبرمائيات ولمتابعي تحركات الحشرات والمفصليات ولمحبي الزراعة والعناية بالنباتات كما نوفر لكم من خلال سوق تو زوو الالكتروني الكبير عرض سلعكم بالمجان وبعد ذلك كله تستريحون في استراحة الهواة متمنين لكم طيب الاقامة لدينا

تابعنا على تويتر تابعونا على فيسبوك العضو المميز
تحميل تطبيق توزوو على Ios تحميل تطبيق توزوو على Android

اشترك في نشرتنا البريدية ليصلك كل جديد

العودة   منتديات تو زوو > :::: منتدى هواة الزواحف والبرمائيات :::: > قسم هواة الزواحف والبرمائيات > سؤال و جواب لقسم هواة الزواحف

رد

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع طرق مشاهدة الموضوع
قديم 08-04-2008, 06:44 PM   #1
Elrayek
هاوي

سؤال عن الثعابين

انا ثعباني نوعه ابو السيور صخري وطوله 86 سم و ضخم شوية مش رفيع
المهم من اسبوع حطيتله فار اكله وبعدها بثلاث ساعات حطيتله فار تاني واكله كمان بدون اي تردد
ومن يومها وحركته بطيئة حسيت لأنه متخم بالاكل مابيتحركش كتير لكن الكلام ده من اسبوع والى الان مابيتحركش خااااااااااااااالص غير لما امسكه و عالطول بيطلع لسانه بره يعني ممكن اسيبه في وضعية معينه انام واصحى واروح وارجع من الكلية الاقيه زي ماهو ممكن بس يكون حرك راسه ولما اشيله مايحاولش يهرب زي الاول
هل كل ده بسبب الاكل الزياده ولا ممكن مرض كان في الفران ولا عشان القفص ضيق مع العلم ان القفص زي ماهو ضيق عليه حتى من قبل ما اكله انا ناوي اعملله قفص جديد واسع
وعايز برضو اعرف هل لو القفص الجديد واسع جدا هيحتاج اني اجيبله انثى ولا لا؟
والانثى هل لازم تكون اكبر منه ولا اصغر ولا في نفس الحجم؟؟
افيدوني افادكم الله
قديم 09-04-2008, 01:02 AM   #2
Elrayek
هاوي

رد: سؤال عن الثعابين

كمان كنت جبت له غصن شجرة حطيته في القفص من يومين ودلوقت لقيت فيه نمل غالبا كان في الغصن فهل النمل خطر عليه ولا لا؟؟ لأنه نمل من النوع اللي بيقرص انا شلت منه كتييييييير لكن قد يكون في شوية باقيين هل هضطر اغير كل الرمل اللي في القفص ولا لا؟؟
قديم 09-04-2008, 02:36 AM   #3
mahal
محترف جدا

الصورة الرمزية mahal

طبيعي ان الثعابين بعد ان تاكل وجبه دسمه ان تتحول للخمول وقد يستغرق دلك عدة ايام حسب نوع الفريسه وحجمها فتراها كثيرا بوضعيه واحده لعده ايام حتى تهضم الفريسه اهم شى تتاكد من درجه الحراره ان تكون بالمعدل حتى لا يتسمم الثعبان من الطعام بمعدته لانه يحتاج لحراره للهضم
بالنسبه للحوض نصيحتي حطه بحوض اكبر تقريبا لا يقل عن نصف طوله ممكن حدود 40x40x80
بالنسبه للشق الثالث شيل الغصن وعرضه للشمس لكم يوم حتى يموت النمل اويخرج منه ولما تتاكد انه بدون حشرات رجعه ومن الافضل انك تغير الرمل لانه ممكن يكون مليان حشرات وتحط نظيف وانشاء الله باقي الاعضاء يفيدوك
قديم 10-04-2008, 02:51 AM   #4
Elrayek
هاوي

الف شكر ليك على ردك وهتمامك بسؤالي لكن هل انت كنت تقصد 40*40*40 ولا ايه بالظبط لأن النهاردة فصلت قفص تاني 60*40 والارتفاع 38 ومتهيألي انه كده كبير زياده
ومعلش كان عندي سؤالين تانيين هل الافضل احطله تربة طينية "زراعية" ولا رمل عادي لأن الرمل اللي حطيته من الرمل الصحراوي اللي بيستخدموه مع الاسمنت
فهل يكون افضل لو جبت له طين ولا لأ؟؟
غير كده كنت عايز اعرف التعبان بيغير جلده كل كام يوم بالظبت لأن له 5 اسابيع ماغيرش جلده مع انه فيه جروح قديمه
والف شكر لأهتمامك
قديم 10-04-2008, 04:25 AM   #5
hellboy
عضوية شرفية

الصورة الرمزية hellboy

Exclamation رد: سؤال عن الثعابين

شي طبيعي...علما بان الثعابين تطول في عمليه الهظم...
بعدين لازم يكون الحوض يقدر الثعبان يمارس فيه نشاطه الاعتيادي من الحركه والتشمس ووو....
الانثى تكون اكبر من الذكر...
وفي فتره تهظيم الاكل لاتحاول تمسك الثعبان...
وملاحظه: تاكد ان الثعبان مافيع قراد لانه يؤثر على الشهيه...

Bookmarks