منتديات تو زوو متخصصون في عالم الحيوان وتربية المخلوقات الجميلة ويضم منتدانا أكبر وأروع تجمع لهواة تربية الحيوانات والطيور والأسماك والأحياء المائية والزواحف والبرمائيات ولمتابعي تحركات الحشرات والمفصليات ولمحبي الزراعة والعناية بالنباتات كما نوفر لكم من خلال سوق تو زوو الالكتروني الكبير عرض سلعكم بالمجان وبعد ذلك كله تستريحون في استراحة الهواة متمنين لكم طيب الاقامة لدينا

تابعنا على تويتر تابعونا على فيسبوك العضو المميز
تحميل تطبيق توزوو على Ios تحميل تطبيق توزوو على Android

اشترك في نشرتنا البريدية ليصلك كل جديد

العودة   منتديات تو زوو > :::: منتدى هواة الطيور :::: > قسم هواة الببغاوات > سؤال وجواب لقسم هواة الببغاوات

موضوع مغلق

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع طرق مشاهدة الموضوع
قديم 14-03-2013, 02:51 PM   #1
khaledbayoumy
هاوي

57 حكايتي مع الكاسكو واستفسارات

بسم الله والصلاة والسلام علي رسول الله صل الله عليه وسلم
انا هحكي حكيتي مع الكاسكو بتاعي الجديد وعايز نصيحة لاني اتشتت وسامحوني لو اطالت
انا اشتريت الكاسكو بتاعي يوم 3-3-2013 يعني من حوالي 11 يوم
هو عمره في حدود العشر شهور وحجمه جيد والحمد لله
انا علقت القفص بتاعه علي ارتفاع 2 متر تقريبا من الارض وحطيته في زاية الحيطه بحيث يكون وراة حائط وجانبة الايمن حائط و هو عندي في غرفة المعيشه يعني طول ما احنا قاعدين قاعدين معاه
انا اول يومين كنت بحطله الاكل واتكلم معاه شويه وهو علي الحيطة اليوم التالت سيبت الباب مفتوح وهو متعلق وقولت اشوف هيعمل ايه المهم هو خرج من القفص و وقف فوقيه رابع يوم نزلته علي الارض (القفص) وخرجته خرج وفضل وقف علي القفص يتحرك ويرفرف طبيعي وقعدت جانبة علي الكرسي اتكلم معاه واحاول امسح علي رجلة شوية يرضي وشوية يعض
وانا في الحقيقة مبهتمش بموضوع العض وبسيبه يعض خامس يوم كان جعان وبديت اديلة الاكل بايدي يخدة ويرمي اجيبه تاني يرمية وتالت مرة بياكل المهم بدات احاول اطبطب علي دماغه نفس ال كان بيعمله لما كنت بحاول في رجلة بعد كدة بقيت استخدم اسلوب اني امسكة ب الفوطة اول ما بحطها علية بيصرخ بس بعد ما امسكة بيسكت
ويهدا خالص ويسبني اطبطب علي دماغة عادي ولما احاول امسك رجله بيحاول يعض الفوطة عملت كدة لمدة 3 ايام كل يوم حاولي نص ساعة ولما بقيت بشيل الفوطة واحاول امسك رجله بيحاول يطير ويلف يمين وشمال فكنت بخاف علي رجلة واسيبة لاني بخاف تتكسر لانة كان بيشدها جامد جدااااا
بقيت بقعد جانبة في الارض وهو علي القفص يخليني اطبطب علي دماغة وبيبقي مبسوط جدااااا
وساعات هو ال بيوطي دماغه بس لو وقفت او قعدت علي كرسي بيحاول يعض ومبيردش يخليني اطبطب عليه بس من الاول وانا معودة اني المس منقارة عادي فبيخليني سواء قاعد او وقف

انا عارف ان الموضوع محتاج صبر بس ال محيرني استعمل انهي اسلوب
اسلوب المنشفة (الفوطة) ولا اسلوب الجلوس بجاورة والتقرب بهدوء
مع العلم ان البغبغاء يصفر وياعات في الصباح يقول كلام غير مفهوم ممكن يكون اتعلمه عند صاحبة قبل ما اشترية وهو غير محجل علي ما اعتقد ممكن يكون صيد

واسسسسسسسسف جداااااااااااااااااااااااااااااااااا علي الاطالة بس حبيت اشرح الموضوع كامل
وجزاكم الله كل خير :
khaledbayoumy غير متصل  
قديم 16-03-2013, 05:13 AM   #2
بلاك بيري
عضو ماسي

الصورة الرمزية بلاك بيري

رد: حكايتي مع الكاسكو واستفسارات

بكل اختصار ابتعد عن الفوطه وخليك على التقرب بهدوء وتروي لأنك لو تلاحظ من وصفك ان الطير ارتاح اكثر من تقربك له اكثر من الفوطه فهو يعتبرها مثل القفاز والقفاز بالنسبه لطير صيد هو هجوم

موفق
قديم 18-03-2013, 10:58 AM   #3
طاهر عبدالعال
هاوي متميز

الصورة الرمزية طاهر عبدالعال

أخى الفاضل حلك فى هذا الببغاء أنك تجيبله أستاند وتبدأ تأكله من ايدك وأعطيه تفاح قليل وفول سودانى ووحده واحدة هيتغير الطير معاك 180 درجة لأن الأستاند يخلى الطير البف أكثر من القفص وأى أستفسار انا حاضر
طاهر عبدالعال غير متصل  
قديم 18-03-2013, 11:57 AM   #4
khaledbayoumy
هاوي

بارك الله فيك اخي طاهر
الحمد لله الطير في تطور بداء يطلع علي ايدي من خوفه من القفاز
والحمد لله بيتطور يوم عن يوم
جزاك الله خير علي النصيحة
khaledbayoumy غير متصل  
موضوع مغلق

Bookmarks